Всъщност Спидуей не е като останалите познати ни популярни
мотодисциплини.Мотокрос,трайл,мото GP,фристайл.Тук става въпрос
за спорт в истинския смисъл на думата.За да се направят от 5 до 7 серии на
състезание е нужно истинска атлетическа издръжливост.Всички състезатели са
поставени на равни начала,има само два вида двигателя и те са с доказано
еднакви характеристики.Характеристиките на мотоциклетите са строго регламентирани,без грам електроника и важни са единствено личните качества, освен като техника на езда и бързина,но находчивост
и и умение за настройка на машината според характеристиката и промяна на пистата.Самата писта не изисква милиони за
да бъде построена.Нейната цена може да бъде по ниска дори и от лекоатлетическа такава.Пример един кубик инертен материал от кариерите струва не повече от 5
до 10 лв.Това което прави Спидуей забележителен е мощността на мотора спрямо
масата която трябва да движи.Приблизително 90 к.с. имат шанс да предвижват едва маса
от 140кг.,макс. до 160 кг. заедно със състезателя и за да се качиш на такава машина трябва да
притежаваш безспорно едно основно качество - СМЕЛОСТ.
За разлика от другите мотодисциплини, в Спидуей не са важни марки
на мотоциклети и екипировка,личните качества на състезателя са най - важни.Една чисто нова машина струва многократно по малко от тези в която и да
било друга дисциплина.Всеки днес може да се разтърси в интернет и да види ,че
за от 1500 до 2000 евро може да се намери мотоциклет на професионално равнище.Поддръжката няма нищо общо като цена с тази на мотоциклетите от другите мотодисциплини.
Спидуей е спорт за смелите ,а не за богатите.
Тук е мястото да се отдели внимание на събитията, които
последно се случиха в Българската Федерация по Мотоциклетизъм.Малък коментар по
повод изказванията на г-н Румен Петков относно това ,как министър Дянков
подписал смъртната присъда на българския
„мотоспорт”.Г-н Петков визира обаче едва няколко специално подбрани
мотоспортове ,това са Мотокрос,Супермото и Мотоциклетизъм на писта (откраднатото
название на Спидуей).Оказа се , че държавата е давала по 1 400 000 лв годишно на федерацията да развива избраните
от г-н Петков мотоспортове.Не искаме да обсъждаме дали има злоупотреби с тези
средства.Въпросът е следния –дали са забравили господата Николов и Петков как решиха да не
развиват „Кралицата на мотоспортовете”
Спидуей с 70 годишна история в България и буквално подписаха нейната смъртна присъда преди повече от 15 години.Допуснаха да се разпродадат без
перспектива толкова съоръжения и база( не десетки а стотици мотоциклети) на безценица. Защо вече 5 години БГ Спидуей се развива
професионално въпреки пъкленото им желание, не е получил стотинка от тези 1 400 000 лв.Не искам да си
помисля какво развитие би имало, ако нашите момчета немили недраги получават поне 1/14
от тази огромна сума на година.Нима Спидуей не е Мотоспорт , нима няма традиции,нима не носил успехи за България.Носил е и то много .Сега когато на
останалите „Мотоспортове”им се налага да се издържат сами да си намират
средства нека да го сторят,на равна нога със Спидуей-така е справедливо.Има нещо обаче,което трябва да се отбележи.Става въпрос за посещаемост на събитията.За разлика от Спидуей, зрителите на ”
подкрепяните” дисциплини не са зрители , а зяпачи,по простата причина ,че не са
дали и една стотинка да присъстват на събитията.Дори и да има зрители в
истинският смисъл на думата то това е
незначително число от което очевидно няма сериозни приходи.Нещо повече,на голяма част от организираните от федерацията събития си плащат не зрителите да гледат и да се възхищават,а самите състезатели за да участват.Нима в това няма нещо порочно.Как така за толкова години тандемът Петков-Николов с този бюджет, не успяха да докарат публика която да си плаща за техните състезания и федерацията да печели.
Няма лошо ,богата държава,дава 1 400 000 лв. годишно за ялови лични инициативи.
Защо безсрамно удушиха една от най-старите български дисциплината, където е най- лесно да се добият доходи от публика.Ако трибуните на Мотостадион Аврам Топалов и Мотостадион „Шумен” се изпълват с народ с билетче колкото за две бири в барчето до къщи, ето това са истински приходи.И мотоспорт ще има и реклама за България ще има,десетократно по евтина от предлаганата,и радост за народа щеше да има .А защо не това да става и на мотопистите в Плевен,Пловдив и В.Търново.Как така тези двама господа не виждат нещо което ще им избоде очите толкова много години.На този въпрос няма да се наемаме да отговаряме ние, и без това за всички е ясно.
Тръгнаха да правят писти и световни първенства,милиони безотчетни пари.Няма младежки формации, няма лагер-сборове,няма български национални отбори с отборни успехи.Необмислени договори в името на "реклама за България".Без финансова възвръщаемост.Изкуствено избутаха нагоре мотодисциплини без грам традиция. Успехи на източноевропейски първенства с посредствена стойност.Хвърляне на прах в очите "най - добрите писти в света",няма човек който не е гледал западноевропейско състезание и да не е забелязал ,че нещо не е точно така.Защо ,за всички е ясно.Крайно време беше този балон да се спука.
Мотописта "Витоша" 1931г.- Спидуей Димитър Соколов
Няма лошо ,богата държава,дава 1 400 000 лв. годишно за ялови лични инициативи.
Защо безсрамно удушиха една от най-старите български дисциплината, където е най- лесно да се добият доходи от публика.Ако трибуните на Мотостадион Аврам Топалов и Мотостадион „Шумен” се изпълват с народ с билетче колкото за две бири в барчето до къщи, ето това са истински приходи.И мотоспорт ще има и реклама за България ще има,десетократно по евтина от предлаганата,и радост за народа щеше да има .А защо не това да става и на мотопистите в Плевен,Пловдив и В.Търново.Как така тези двама господа не виждат нещо което ще им избоде очите толкова много години.На този въпрос няма да се наемаме да отговаряме ние, и без това за всички е ясно.
Тръгнаха да правят писти и световни първенства,милиони безотчетни пари.Няма младежки формации, няма лагер-сборове,няма български национални отбори с отборни успехи.Необмислени договори в името на "реклама за България".Без финансова възвръщаемост.Изкуствено избутаха нагоре мотодисциплини без грам традиция. Успехи на източноевропейски първенства с посредствена стойност.Хвърляне на прах в очите "най - добрите писти в света",няма човек който не е гледал западноевропейско състезание и да не е забелязал ,че нещо не е точно така.Защо ,за всички е ясно.Крайно време беше този балон да се спука.
Мотописта "Витоша" 1931г.- Спидуей Димитър Соколов
Чехи ,поляци ,словенци ,словаци,унгарци все държави по богати от нашата, ,никой не тръгна да полага асвалт за десетки милиони и да прави кръг от Формула 1, "да вади чифте пищови на голия си тумбак" и да си затрива традициите безочливо.Сега тези държави имат дивиденти както от смелостта на момчетата си, вземайки участие в най силните международни турнири в света ,но и от реални пари от реална публика която спортът привлича с атрактивността си без отчайваща нужда от милионите на данъкоплатеца.
Тази статия няма за цел да се покаже как Спидуей е с нещо повече от останалите мотоспортове или ,че е излишно да се развиват споменатите по горе дисциплини.Просто да стане ясно как г-н Петков и г-н Николов са същите хладнокръвни "убийци" на българския мотоспорт, какъвто самите те твърдят ,че е министър Дянков.Нека сега те и техните протежета видят как е да няма помощ от никъде.
А български мотоспорт винаги ще има.
Тази статия няма за цел да се покаже как Спидуей е с нещо повече от останалите мотоспортове или ,че е излишно да се развиват споменатите по горе дисциплини.Просто да стане ясно как г-н Петков и г-н Николов са същите хладнокръвни "убийци" на българския мотоспорт, какъвто самите те твърдят ,че е министър Дянков.Нека сега те и техните протежета видят как е да няма помощ от никъде.
А български мотоспорт винаги ще има.