Shumen

ВЪЗРАЖДАНЕТО НА ЕДНА ТРАДИЦИЯ...

четвъртък, 14 юни 2012 г.

Speedway –спорт за смелите ,а не за богатите



 Всъщност Спидуей не е като останалите познати ни популярни мотодисциплини.Мотокрос,трайл,мото GP,фристайл.Тук става въпрос за спорт в истинския смисъл на думата.За да се направят от 5 до 7 серии на състезание е нужно истинска атлетическа издръжливост.Всички състезатели са поставени на равни начала,има само два вида двигателя и те са с доказано еднакви характеристики.Характеристиките на мотоциклетите са строго регламентирани,без грам електроника и важни са единствено личните качества, освен като техника на езда и бързина,но   находчивост и и умение за настройка на машината според характеристиката и промяна  на пистата.Самата писта не изисква милиони за да бъде построена.Нейната цена може да бъде по ниска дори и от лекоатлетическа  такава.Пример един кубик инертен материал от кариерите струва не повече от 5 до 10 лв.Това което прави Спидуей забележителен е мощността на мотора спрямо масата която трябва да движи.Приблизително 90 к.с. имат шанс да предвижват едва маса от 140кг.,макс. до 160 кг. заедно със състезателя  и за да се качиш на такава машина трябва да притежаваш безспорно  едно основно качество  - СМЕЛОСТ.
  За разлика от другите мотодисциплини, в Спидуей не са важни марки на мотоциклети и екипировка,личните качества на състезателя са най - важни.Една чисто нова машина струва  многократно по малко от тези в която и да било друга дисциплина.Всеки днес може да се разтърси в интернет и да види ,че за от 1500 до 2000 евро може да се намери мотоциклет на професионално равнище.Поддръжката  няма нищо общо като цена с тази на мотоциклетите от другите мотодисциплини.
  Спидуей е спорт за смелите ,а не за богатите.
  Тук е мястото да се отдели внимание на събитията, които последно се случиха в Българската Федерация по Мотоциклетизъм.Малък коментар по повод изказванията на г-н Румен Петков относно това ,как министър Дянков подписал смъртната присъда  на българския „мотоспорт”.Г-н Петков визира обаче едва няколко специално подбрани мотоспортове ,това са Мотокрос,Супермото и Мотоциклетизъм на писта (откраднатото название на Спидуей).Оказа се , че държавата е давала по 1  400 000 лв годишно на федерацията да развива избраните от г-н Петков  мотоспортове.Не искаме  да обсъждаме дали има злоупотреби с тези средства.Въпросът е следния –дали са забравили господата Николов и Петков как решиха да не развиват „Кралицата на мотоспортовете”  Спидуей с 70 годишна история в България   и буквално подписаха нейната смъртна  присъда преди повече от 15 години.Допуснаха да се разпродадат без перспектива толкова съоръжения и база( не десетки а стотици мотоциклети) на безценица. Защо вече 5 години БГ Спидуей се развива професионално въпреки пъкленото им желание, не е получил  стотинка от тези 1 400 000 лв.Не искам да си помисля какво развитие би имало, ако нашите момчета немили недраги получават поне 1/14 от тази огромна сума на година.Нима Спидуей не е Мотоспорт , нима няма традиции,нима не носил успехи за България.Носил е и то много .Сега когато на останалите „Мотоспортове”им се налага да се издържат сами да си намират средства нека да го сторят,на равна нога със Спидуей-така е справедливо.Има нещо обаче,което трябва да се отбележи.Става въпрос за посещаемост на събитията.За разлика от Спидуей, зрителите на ” подкрепяните” дисциплини не са зрители , а зяпачи,по простата причина ,че не са дали и една стотинка да присъстват на събитията.Дори и да има зрители в истинският смисъл на думата  то това е незначително число от което очевидно няма сериозни приходи.Нещо повече,на голяма част от организираните от федерацията  събития си плащат не зрителите да гледат и да се възхищават,а самите състезатели за да участват.Нима в това няма нещо порочно.Как така  за толкова години  тандемът Петков-Николов с този бюджет, не успяха да  докарат публика която да си плаща за техните състезания и федерацията да печели.
   Няма лошо ,богата държава,дава 1 400 000 лв. годишно за ялови лични инициативи.
  Защо безсрамно удушиха една от най-старите български  дисциплината, където е най- лесно да се добият доходи от публика.Ако трибуните на Мотостадион Аврам Топалов и Мотостадион „Шумен” се изпълват с народ с  билетче колкото за две бири в барчето до къщи, ето  това са истински приходи.И мотоспорт ще има и реклама за България ще има,десетократно по евтина от предлаганата,и радост за народа щеше да има  .А защо не това да става и на мотопистите в Плевен,Пловдив и В.Търново.Как така тези двама господа не виждат нещо което ще им избоде очите толкова много години.На този въпрос няма да се наемаме да отговаряме ние, и без това за всички е ясно.
  Тръгнаха да правят писти и световни първенства,милиони безотчетни пари.Няма младежки формации, няма лагер-сборове,няма български национални отбори  с отборни успехи.Необмислени договори в името на "реклама за България".Без финансова възвръщаемост.Изкуствено избутаха нагоре мотодисциплини без грам традиция.  Успехи на източноевропейски първенства с посредствена стойност.Хвърляне на прах в очите "най - добрите писти в света",няма човек който не е гледал западноевропейско състезание и да не е забелязал ,че нещо не е точно така.Защо ,за всички е ясно.Крайно време беше този балон да се спука.

Мотописта "Витоша" 1931г.- Спидуей Димитър Соколов
  Чехи ,поляци ,словенци ,словаци,унгарци  все държави по богати от нашата,   ,никой не тръгна да полага  асвалт за десетки милиони и да прави кръг от Формула 1, "да вади чифте пищови на голия си тумбак" и да си затрива традициите безочливо.Сега тези държави имат дивиденти както от смелостта на момчетата си, вземайки участие в най силните международни турнири в света ,но и от реални пари от реална публика която спортът привлича с атрактивността си без отчайваща нужда от милионите на данъкоплатеца.

 Тази статия няма за  цел да се покаже как Спидуей е с нещо повече от останалите мотоспортове или ,че е излишно да се развиват споменатите по горе дисциплини.Просто да стане ясно как г-н Петков и г-н Николов са същите хладнокръвни "убийци" на българския мотоспорт, какъвто самите  те твърдят  ,че е министър Дянков.Нека сега те и техните протежета  видят как е да няма помощ от никъде.
  А български мотоспорт винаги ще има.




понеделник, 11 юни 2012 г.

Моменти от "МАЧЕК" 1




В истински празник бяха превърнали турнира организаторите .Духова музика ,парапланер ,имаше и красиви момичета.Нямаше сянка на стадиона която да не бе изпълнена с публика.Настроението бе повече от приповдигнато.

Каним ви да посетите и прекрасните фотоси на румънския професионален фотограф Адриан Попа( Adrian Popa)

http://www.motospeed.ro/2012/06/cupa-macec-2012-braila-galerie-foto-partea-1/

П.П За улеснение при разпознаването на  българските състезатели, Милен Манев е с екип червено и сребристо No 11 , а Чавдар Чернев с екип син-черен и жълта каска No15.


неделя, 10 юни 2012 г.

"МАЧЕК" Браила



  Силно бе разочарованието за Милен Манев, който имаше всички шансове да се покачи на стълбичката на победителите вчера на първия кръг от турнира за купа МАЧЕК провел се в румънския град Браила.Българският  състезател се представи изключително добре, но в крайна сметка украинският младеж Станислав Мелничук беше съумял да събере актив с една точка в повече  и застана на третото място.Трудно започна състезанието за Милен.Още на първата серия той беше грубо притиснат именно от Мелничук и направи падане.Инцидентът  вади Манев от концентрация и на повтореният  старт остава трети.Идва 14 серия която изнервя не само състезателите, но и публиката.На два пъти българският състезател взема старта ,но опонентите му,украинците,Бородай и Трофимов се сблъскват.Съмнително съдийско решение оставя серията  за потретване накрая на състезанието, където нашето момче отново атрактивно взема първенство.
 Чавдар Чернев беше завършил основен ремонт на машината си ден преди състезанието.Пълното пренастройване  от което имаше нужда моторът беше трудно постижима цел и това бе ясно за всички.Така или иначе бе постигната настройка на едно добро ниво и Чавдар успя да събере цели 10 точки на международният турнир ,а това го нареди на седмо място.Най- интересна ситуация  бе когато в намерението си да направи всичко за постигане на резултат,шуменецът извади моторът си за тренировка и го" върна тъпкано" на Мелничук ,побеждавайки го категорично в 16 серия за изненада на всички.Съединителят  обаче му изигрва лоша шега и повлича в следващата серия-"Другите тръгват аз стоя на едно място" споделя със сарказъм състезателя.Добре е да се отбележи,че споменатите настройки обикновено се правят в оторизирани сервизи най - често в Полша или Италия за състезателите от източна Европа,но "пуста сиромашия".
 Много емоции донесе вчерашното състезание на зрителите и пристигналите да  подкрепят нашите състезатели няколко от най- големите почитатели на българският Speedway.Чувството да гледаш как наш състезател изпреварва именити съперници е наистина несравнимо и уникално, и го пожелаваме всекиму.



Очаквайте още снимки и подробности около състезанието съвсем скоро.